Testimony to the Senate Committee on Health, Education, Labor, Pensions
Channel One
By Jim Metrock, President, Obligation, Inc.
May 20, 1999

I have watched Channel One programs since March 1996. Here are some
observations backed up with a library of evidence on tape.

Channel One has significantly more advertising than the two minutes they
claim. True, they usually run four 30-second ads during their daily show,
but they also will run an ad after the apparent end of the program. For
example, they urged children to enter a “Dawson’s Creek” contest at the
end of their program. That ad lasted 20 seconds in addition to their
regular two minutes. This is a violation of their contract.

Channel One also exceeds their advertising limits by having music groups
guest host on the program. The artist(s) music is played going in and out
of commercial breaks. The anchor will ask the musical act about their
latest CD (usually coming out the following week) and then will allow the
tour to be promoted to the audience.

This is a violation of Channel One’s own “news standards” and is also an
example of extra advertising above the amount school boards had agreed
to.

Channel One commercials are often unique to its program. Special ads
made especially for the captive Channel One audience are frequent.
Snapple ran a contest aimed at Channel One students. Skittles ran an ad
that told students that Channel One students are the first to see this ad.
“See-It-And-Win” movie contest urge Channel One students to see often
age-inappropriate movies during the weekend so they can answer a
question about the movie that Channel One will pose to them next week.

Channel One has a long history of playing music from groups known for
ultra-violent and women-hating lyrics. Gangsta rap music and music from
groups like the shock rock Marilyn Manson has been used by Channel One
to keep the children’s attention to the TV screen.

Viewing Channel One over the years, I got a feeling that Channel One
producers and executives did not have middle school children of their own.
If they did, how could they create a web site that endangered children like
they did in 1997.

Channel One constantly funneled children to its web site that featured
very dangerous chat rooms. A child could enter a private room and meet



anonymous Internet users. Channel One even asked “optional information”
about children like their phone number, street address, and email address.

Channel One executives allowed the promotion of a “Personal Ads” feature
on the Internet where Channel One facilitated the passing of very personal
information between children and other Internet users. Obligation
complained and after a few months Channel One stopped this reckless
feature.

Channel One tried to get children to send in their picture so Channel One
could post it on the Internet along with enough personal information that
would allow anyone to contact them. I did. I call a Brentwood, TN high
school principal and said, “With one more phone call I could find where
this female student lived.” Shortly thereafter, Channel One suspended
their “Fresh Faces” feature.

Channel One routinely reviewed extremely violent and sexually-explicit
movies like “Pulp Fiction” and “How to be a Player”. “Pulp Fiction” was
considered by the Channel One writer to be one of the top hundred movies
in the last 18 years.

Channel One has run commercials for violent programming that would
outrage parents if they knew. In 1996, a Channel One Reebok ad told
children to watch yet another Reebok ad that night on the most violent
primetime series on network TV at the time - “New York Undercover”. That
is insanity. Taxpayer school time should not be used to promote any
product, especially not extremely violent TV programs.

Thursdays and Fridays are “Coming Attraction” days at Channel One
schools. Taxpayers would be revolted at the lost of school time spent
telling children to watch movies that their parents would not want them to
see.

Channel One has gotten much more aggressive in pushing age-
inappropriate entertainment since the beginning of the 1998-99 school
year. The “DLS” rated “Dawson’s Creek® TV show was heavily promoted to
children at the first of the school year. Channel One even ran a contest
urging children to win a role on the sexually-charged show. The previous
season this show made national news by having a 15-year-old character
have sex with his teacher. This did not stop Channel One from giving
“Dawson’s Creek” their “OK”. Channel One delivered a massive teen
audience to the second season premiere show and then agreed to stop
running commercials after Obligation complained.

Channel One executives approved ads for the profanity-filled PG-13 movie
“The Waterboy”, the very inappropriate PG-13 movie “Never Been Kissed?”,



the off-color humor of the Eddie Murphy movie “Holy Man”®, and the ultra-
violent PG-13 movie “The Mummy” just a week after the funerals at
Littleton, Colorado.

Channel One has not earned a right to speak to children. They buy their
audience by loaning a school system a TV network. Schools are fleeced by
Channel One because no matter how many years schools force their
students to watch Channel One’s program and commercials, title to all the
equipment remains with Channel One. This is outrageous.

Schools endorse every product that is shown on Channel One. I don’t want
my school to tell my child what brand jeans to purchase, what brand candy
bar to ear, or what sleazy movie to see this weekend. It is simply none of
my school’s business to push products on my child or any other child.

Channel One is forced viewing of content. This should anger U.S.
Senators. School time is precious. It is already paid for by taxpayers. No
school board has the right to resell that time to a company like Channel
One.

Channel One is a taxpayer’s nightmare. In Alabama, the average cost to
maintain a child in a classroom is about six cents per minute. If a 23-
student classroom was forced to watch Channel One for the minimum
number of school days that classroom would sacrifice $2,600 worth of
taxpayer-purchased school time in exchange for the rental use of a $275
19” color TV and whatever value the discredited Channel One news show
has.

This is a rotten deal for taxpayers. A novice accountant would laugh his or
her head off at this contract. A school that contracts with Channel One
gives up control of at least 31 hours of school time. That is more than one
week of instructional time a year. A child that is contractually obligated to
Channel One’s marketing plan from sixth grade to graduation will lose 7
weeks of school watching television instead of reading. There is a
tremendous cost here that citizens must openly discuss.

One hour a week of school is determined by a Channel One Hollywood
executive named Andy Hill. He is not an educator; he is not a journalist.
His claim to fame is that he worked on “Touched By An Angel” when he was
with CBS Entertainment. He is the president of programming for Channel
One. He is ultimately responsible for what children see on Channel One.
Communities have no say-so over the content of one week’s worth of school
time. That’s all up to Mr. Hill and his Channel One studio in Hollywood.

The public must be made aware of Channel One’s intention to bring the
Neilsen Media Research company into Channel One’s schools to effectively



“spy” on students. They will attempt to install monitors in five randomly
chosen TV sets in 300 schools nationwide. These monitors will determine if
children are watching the required amount of programming. If they do not
measure up, Channel One may remove the children’s TV network. School
officials cannot be told which TVs are being monitored or the results will be
meaningless.

Our nation cannot allow Channel One to use Neilsen to sncop on our
schoolchildren during their school day. There are other less invasive ways
for Channel One to monitor contract compliance.

States are increasing their curriculum standards and strengthening their
graduation exams. These actions added to the clear trend to minimize non-
instructional time during the school day will force school systems to
seriously reconsider Channel One’s place in classrooms.

Once parents and other taxpayers find out about Channel One, Channel
One is removed from schools. This happened in Jasper City, Walker
County, Hoover City, Shelby County, and Clarke County (all Alabama) to
name a few.

I want to thank the Health, Education, and Labor committee for helping to
shine light on this commercial exploitation of schoolchildren.

Much Obliged,

Jim Metrock

President, Obligation, Inc.

May 20, 1999



