| onsm—

JOHN RAWLS'S TRIUMPH THOMAS NAGEL

Tinsaltown Truth-tellers

Dana Milbank

w Hyping Workplace Violence
: Michelle Cottle

Oclober 25, 1999

Conservatives clash over
advertising in schools.

Changing the
Channel

By Russ BAkER

HE FOLKS AT Channel One—the “televisions
in the classroom™ company—probably never
imagined theyd be celebrating their tenth an-
niversary with a vicious battle against a most
unlikely foe. '
Back in 1989, Channel One, the brainchild of entrepreneur
Chris Whittle, came on like gangbusters, offering advertisers
new opportunities to reach teenage consumers and giving
cash-strapped schools a cost-effective way to acquire audio-

visual equipment. Channel One would lend schools TV sets, .

videotape players, and school-wide broadcasting appara-
tuses that could double as high-tech public-address systems.
In return, the schools' students would watch Channel One's
daily twelve-minute broadcast, which consisted of ten min-
utes of current-events programming and two minutes of
advertising, often sold at network-level rates. As the then-
president ot Channel One would boastto a youth-marketing.
conference in 1994, “(TJhe advertiser gets a group of kids
who cannot go to the bathroom, who cannot change the sta-
tion, who cannot listen to their mother yell in the back-
ground, who cannot be playing Nintendo, who cannot have
their headsets on.” '

Not surprisingly, this concept was fairly controversial, par-
ticularly among liberals. When Channel One was founded in
1989, liberal programming activists and consumer rights
crusaders immediately raised a stink. A coalition of 50 orga-
nizations—including the Natonal Education Association,
the American Federation of Teachers, and the American
Academy of Pediatrics—formed to oppose Channel One. But
Channel One weathered the storm, and mast of its liberal
opponents eventually moved on to other issues. Meanwhile,
Whitde sold Channel One to Primedia in 1994. Today, it is
watched by 40 percent of American teenagers.

But Channel One faces a new threat. This time, though, it
comes not from the left but from the right. Groups such as
the Family Research Council, founded by Gary Bauer, and
Focus on the Family,\headed up by the activist James
Dobson, are campaigning to dramatically alter Channel
One, if not to shut it down completely. So are Reverend
Donald Wildmon's American Family Association and Phyl-
lis Schlatly's Eagle Forum. In June, the 15.9-million-member
Southern Baptist Convention passed a resolution condemn-
ing Channel One and urging parents “to seek effective

ways to protect their children from the advertising assault of
the network.”

And the network is running scared. Unlike the situation
ten years ago, when Channel One was able to more or less
ignore the initial storm of protests against it, this time the
company has had to launch an aggressive counteroffensive.

Which raises the question: Has Channel One finally met its
match?

HE CONSERVATIVE BACKLASH against Chan-
nel One began in December 1994, when Pat
Ellis, an Alabama housewife and conservative
Republican, discovered that her two sons were
obliged to watch the daily twelve-minute Chan-
nel One broadeasts at their school. Ellis wa-alirmed that a
large corporation could dictate curriculum without local
input and that the curriculum included proselytizing to
schoolchildren on behalf of junk food, violent movies, and
other products. She also became upset when her sons came,
home talking about how it might make sense to legalize
drugs—an opinion they got, apparently, from seeing a Chan-
nel One interview with Joycelyn Elders. Within a vear, Ellis,
with the help of local business leaders, clergy, and parents,
had persuaded her school system to turn off Channel One,
-Inthe spring 0f 1996, Ellis enlisted the aid of Jim Metrock,
a prominent Alabama businessman who was one of the
founding board members of the Business Council of Ala-
bania and who had recently written an op-ed on “trash TV*
for the Birmingham News. Although Metrock knew nothing
about Channel One, his son informed him that he'd been
watching the broadcasts in school for three years. Metrock
was incensed by the mandated use of class time for watching

_ commercials; he dedicated Obligation, Inc., his vest-pocket

nonprofit group, to expelling Channel One from Alabama
classrooms. Over the past two years, the group has done just
that, persuading a number of Alabama’s school systems to
either dump Channel One or simply broadcast it before the
day's first bell. Metrock estimates that 75,000 students in
Alabama who used to watch Channel One no longer do so.
Not content to restrict their efforts to Alabama, Metrock and
Ellis successfully lobbied one of their senators, Republican
Richard Shelby, to hold hearings on Channel One in May

1999, and the two courted support from national conserva-
tive groups.



Not surprisingly, Channel One didn't take this lying down.
To counter the growing campaign against it, the company
hired former Christian Coalition executive-turned-consul-
tant Ralph Reed to shore up its conservative credentials. Not
long after that, the pro-business Citizens Against Govem-
ment Waste issued a press release in support of Channel One,
and Grover Norquist, president of Americans for Tax
Reform, wrote a sympathetic op-ed about the network for
The Washington Times.

But it was in Alabama that the Channel One counter-
offensive mobilized most visibly. Earlier this year, a seem-
ingly spontaneous conservative grassroots movement
emerged in support of the network. Judson Hill, a former
official of Promise Keepers, the men's Christian movement,
sent out a memo to a handful of fellow conservatives assert-

24 : OCTOBER 25, 1999

ing that Planned Parenthood was lobbying against Channel

One. (Planned Parenthood officials say the national organi-
zation has never taken a position on Channel One.) The Rev-
erend Lou Sheldon of the California-based antichomosexual
and anti-abortion group Traditional Values Coalition (TVC),
who had initially opposed Channel One, sent out a 15-minute
video to Alabama pastors in support of it. (TVC was recently
in the news when the Orange County Register reported that
the California Fair Political Practices Commission had found
that gambling interests secretly paid Sheldon's son to gener-
ate religious opposition to new, competing card clubs. Shel-
don insists that TVC' positions on both issues are based on
their respective merits and that TVC has “not received one
single penny” from Channel One.) And Alabama talk radio,
Christian, and country-and-western stations began carrying
ads emphasizing Channel One's conservative credentials.
“Channel One ... tells teens to turn their backs on drugs,
reject violence, and abstain from sex before marriage,” pro-
claimed one ad. “And it's working. ... But some on the radical
left want Congress to ban such programming. Call Senator
Richard Shelby... and tell him to stand up for Channel One's
right to teach our kids to say no to drugs and no to sex before
marriage.”

EFF BALLABON, A Channel One executive vice

president, denied funding the Alabama pressure

campaign. Rather, the sponsor of the radio ads

appears to be Dax Swatek, the only person publicly

identified with a previously unknown group called
the Coalition to Protect Our Children. As a 28-vear-old
law student, though, Swatek wouldn’t appear to have the
tesources to mount such an effort, and Metrock’s camp says
that a well-connected consulting firm, the McWhorter
Group, was involved in developing the campaign against
Channel One. The firm's head, Pat McWhorter, declined to
say whether he had done any work on Channel One's behalf
or whether he had any ties to Swatek.

- But when my research assistant made a separate call to

McWhorter's office and asked for Swatek, a receptionist
offered to provide his cell-phone number or even patch the
call through to him. Swatek did not return messages left on
his voice mail or with a man who said he was Swatek's room-
mate. The impression that Metrock and other opponents
have is that Channel One is directly behind the Alabama

effort but works through middlemen,

Ballabon insists that it's Channel One's critics who are
deceptive: “There’s a lot of lying about us that goes on.” He
called the network’s critics little more than a few “rabble-
rousers,’ andsglaims that Channel One supporters feel
harassed and thriatened by Metrock. '

Metrock, a genial man who chooses his words carefully, is
undeterred by such remarks. For onc thing, he's convinced
that the more parents learn about Channel One, the more
they'll want to get it out of their children’s classrooms. More-
over, Metrock is encouraged that he and other conservatives
have found common cause with some liberals, such as Ralph
Nader, in their opposition to the network According to

‘Metrock, it's just a matter of time before he and his allies, old

and new, bring the network down. B

Rus;s .BAK.ER is a New York-based investigative journalist,
Additional reporting by Rachel Tsutsumj,



